Remont koryta rzeki i tamy ? prace na ?ostatniej prostej?

Czy remont koryta rzeki Nysy Kłodzkiej oraz zapory na Jeziorze Nyskim zostanie ukończone zgodnie z planem? - Obecnie większość zadań jest już ukończona lub jest na "ostatniej prostej" - mówi Dyrektor RZGW...

   Gigantyczna inwestycja opiewa łącznie na 430 milionów złotych, z czego ponad 300 milionów złotych pochodzi z dofinansowania unijnego.
   Zakres prac obejmuje m.in. udrożnienie koryta Nysy Kłodzkiej i międzywala poniżej zbiornika; przebudowę trzech jazów, trzech mostów drogowych i kładki dla pieszych na terenie miasta Nysa oraz budowę i modernizację wałów na długości ok. 4 km.
   Udrożnienia doczeka się też koryto i międzywale na długości prawie 10 km, gruntownie przebudowywana jest także zapora czołowa wraz z budowlą zrzutową, powstaje nowoczesny budynek obsługi zbiornika, remontowane są również przepompownie w Siestrzechowicach i Zwierzyńcu.

- Obecnie większość zadań jest już ukończona lub jest na przysłowiowej "ostatniej prostej", ale na wielu frontach robót wciąż jeszcze intensywnie pracujemy ? mówi Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Edward Nawirski.

           

Część zadań została wyjęta z głównego harmonogramu prac, gdyż jak zaznacza Dyrektor Nawirski pojawiły się komplikacje:

- Na początku tego roku upadłość ogłosił jeden z głównych wykonawców, wcześniej pojawiły się też nieprzewidziane utrudnienia techniczne. Trzeba było zmieniać projekty, a to wymagało dodatkowych czasochłonnych badań i analiz.

 

 

image image

 Takie komplikacji pojawiły się przy jazie nr 2 w rejonie mostu Bema. W związku z tym termin oddania został przedłużony do końca czerwca 2016 roku, natomiast do końca tego roku powinny być gotowe dwa przęsła. Jaz nr 1 na wysokości Alei Wojska Polskiego jest już ukończony, a jaz nr 1, który powstaje na miejscu dawnej tzw. ?tamy wojskowej? ma być gotowy do końca tego roku. 

image image

 Zakres prac przeprowadzonych w ciągu ostatnich 3 lat tj. od chwili rozpoczęcia modernizacji jest naprawdę imponujący. Stopień realizacji prac przy zbiorniku sięga obecnie 85%. Przy drodze z Nysy do Białej Nyskiej gotowy jest kontrolowany przelew boczny, który może być używany w sytuacjach kryzysowych. Gotowa jest także sekcja upustów dennych przy zaporze, co jest niezwykle istotne w przypadku nagłego wezbrania wody. 

image

 Przesunięte zostały również ceglane pylony, które znajdowały się nieopodal ?tamy wojskowej? i stanowiły pozostałość po wcześniejszej śluzie. Zabytki kolidowały z nową linią brzegową, w związku z czym decyzją konserwator zabytków zostały przesunięte w głąb lądu. Pylony zostały podcięte, a następnie przy pomocy dźwigu zostały przetransportowane na nowe miejsce.

 Prawdziwą gratką dla miłośników Nysy i historii będzie ?mini muzeum hydrotechniki? planowane u podnóża zapory na jeziorze. Jak zapowiada RZGW na placu zostaną wyeksponowane m.in. pozostałości ?tamy wojskowej?, elementy XIX-wiecznego jazu kozłowo-iglicowego, który piętrzył wodę na opolskim odcinku Odry w Chróścicach i został niedawno zdemontowany, a także cześć wyposażenia i urządzeń eksploatacyjnych starej nyskiej zapory. 

Urząd Miejski w Nysie

Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji 

Źródło: UMiG Nysa (tekst i foto www.nysa.eu)

© 2005-2024 Nasza Nysa. Designed By JoomShaper