Praca bez pakietów edukacyjnych to realizacja podstawy programowej przy pomocy aktywnych metod nauczania, projektów edukacyjnych pobudzających uczniów do działania, analizowania, obserwowania, doświadczania. Szkoła bez podręczników nie oznacza szkoły bez książek i czytania w ogóle. Chodzi głównie o to, by nauczyciel organizował pracę w sposób przemyślany i dostosowany do możliwość ucznia. Aktywność dziecka organizowana jest w oparciu o temat wiodący, wokół którego tworzy się sytuacje problemowe. Dziecko musi mieć czas na przemyślenia, własne poszukiwania. Warto zabrać uczniowi gotowe rozwiązania, a dać mu swobodę myśli, poświęcić swój czas i uwagę.
Służą temu między innymi lekcje z wykorzystaniem rutyn Myślenia Krytycznego oraz Planu Daltońskiego, który zakłada, że życie w szkole ma przypominać wspólnotę. Wszyscy współpracują ze sobą ? nauczyciele, uczniowie i rodzice. Dzięki współpracy z innymi uczniowie uczą się pracy w grupie, szacunku do pracy i odpowiedzialności za wykonane przez siebie zadania. Wszystko to w atmosferze wzajemnego poszanowania, bez względu na wiek.
Następnie zaprezentowano dyrektorom prawne i psychologiczne działania w pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Przedstawione praktyczne przykłady wraz z teorią będą wspomagały dyrektorów w pracy zarówno z uczniami jak i rodzicami.
Omówiono również bieżące sprawy dotyczące pracy szkół i przedszkoli oraz organizację pracy w roku szkolnym 2023/2024.
W spotkaniu uczestniczyli starszy wizytator Opolskiego Kuratorium Oświaty p. Renata Papuga, Dyrektor GZO w Nysie p. Adam Fujarczuk, z-ca dyrektora GZO p. Małgorzata Leśniewska oraz Dyrektor PODNiPPP P. Iwona Dudzik.
Wszystkie zaprezentowane działania zostały nagrodzone brawami.